ALGEMENE VOORWAARDEN

  • Home
  • ALGEMENE VOORWAARDEN

ALGEMENE VOORWAARDEN

Deze Algemene Voorwaarden zijn
van toepassing op alle aanbiedingen en opdrachten voor het leveren van een
energielabel of advies omtrent energie prestatie / energielabels door Royal
Label . Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig, indien en
voor zover ze uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen zijn
overeengekomen.

1.  AANBIEDING EN OPDRACHT

1.1. 
Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hebben een
geldigheidsduur van 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachten kunnen
alleen schriftelijk worden aanvaard door akkoord te gaan met de aanbieding en
algemene voorwaarden door het gezamenlijk inplannen van een opdracht voor de
fysieke inspectie.

1.2. 
Onder opdrachtgever wordt verstaan: diegene die
opdracht geeft tot de dienst. Onder opdrachtnemer Royal Label verstaan.

1.3. 
Onder een opdracht wordt verstaan: het leveren
van de afgesproken dienst tot het maken van een energielabel en/of een advies
voor het verbeteren van een energielabel en/of een energie advies. 1.4. Onder
een energielabel wordt verstaan: het op verkoop- en verhuurmomenten verplicht
gestelde energieprestatiecertificaat (EPBD) voor gebouwen zoals bedoeld in het
Besluit Energieprestatie Gebouwen (BEG), dan wel enige andere regeling.

1.5. Onder maatwerkadvies wordt
verstaan: een vrijwillig advies op maat rapport uitgebreider dan het
energielabel, dat kan worden opgesteld voor een gebouw, met inbegrip van
gebruikersgedrag, dat voorzien is van energiebesparende maatregelen,
investeringsbedragen en terugverdientijden. Met het rapport wordt een eenvoudig
rapport bedoeld, hetgeen geen inhoudelijk inzicht beoogt te geven omtrent de
technische staat van de installaties en/of het gebouw.

2.  TARIEVEN, BETALING EN LEVERING

2.1. 
Alle bedragen vermeld in de aanbieding en
opdracht zijn inclusief 21% btw, tenzij anders vermeld. Betaling van de factuur
zal door de opdrachtgever, binnen 14 dagen na dagtekening, geschieden door
middel van een storting ten gunste van een door de opdrachtnemer aangewezen
bankrekening. Betaling dient te geschieden zonder aftrek, korting of
verrekening.

2.2. 
In het geval van een tweede herinnering brengen
wij € 25,-, zegge: vijf en twintig euro, administratiekosten in rekening.

2.3. 
Indien de factuur na twee betalingsherinneringen
niet is voldaan, geven wij de vordering uit handen aan een incassobureau. Wij
brengen alle kosten aan de schuldenaar in rekening, te weten:

administratiekosten,
bureaukosten, aanmaankosten (w.o. kosten aangetekend verzenden) en
buitengerechtelijke kosten.

2.4. 
De opdrachtnemer behoudt het recht om de
registratie van het energielabel in te trekken wanneer de factuur niet tijdig
door de opdrachtgever wordt voldaan.

2.5. 
Levering van het energielabel en of energie
advies zal over het algemeen binnen 5 werkdagen na bezoekdatum van de inspectie
plaatsvinden, mits de factuur is voldaan.

3.  UITVOERING
VAN DE OPDRACHT

3.1. 
Voor het uitvoeren van een energie inspectie zal
een Energiepresatie- adviseur het gebouw opnemen. Onder Energiepresatie-
adviseur wordt een specifiek opgeleid persoon verstaan, die een hiervoor
wettelijke toetsing met goed gevolg heeft doorstaan.

3.2. 
De opdrachtnemer zal de opdracht met de zorg van
een goed opdrachtnemer uitvoeren. Bij de opname van het gebouw dient de
opdrachtgever zelf of een door de opdrachtgever aangewezen persoon aanwezig te
zijn.

3.3. 
De opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer
tijdig alle informatie te verstrekken, welke opdrachtnemer voor een correcte
uitvoering van de opdracht nodig heeft of waarvan opdrachtgever behoort te
weten dat deze informatie voor een correcte uitvoering van de opdracht vereist
is. De informatie dient te worden verstrekt in de vorm en de wijze als door
opdrachtnemer verzocht.

Opdrachtgever staat in voor de
juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer verstrekte
informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.

3.4. 
Indien de uitvoering van de opdracht wordt
vertraagd doordat de opdrachtgever zijn in artikel 3.3 genoemde verplichtingen
niet nakomt dan wel de door opdrachtgever verstrekte informatie niet voldoet
aan het in artikel 3.4 bepaalde, zijn de daaruit voortvloeiende extra tijd en
kosten voor rekening van de opdrachtgever.

3.5. 
De opdrachtgever is op de hoogte van het feit
dat de monitoringsgegevens van het object met betrekking tot het energielabel
aan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (“RVO”) worden verstrekt ten behoeve
van monitoring.

3.6. 
RVO publiceert de gegevens van het energielabel
op http://www.ep-online.nl/ep-online en is dus openbaar inzichtelijk.

3.7. 
De opdrachtgever heeft het recht om het
volledige projectdossier op te vragen.

3.8. 
De opdrachtgever is op de hoogte van het feit
dat het geen toegang verkrijgen tot een (woon)gebouw ten behoeve van een
controleonderzoek tot verwijdering leidt van het energieprestatie-rapport uit
het landelijk gegevensbestand van geregistreerde energieprestatierapporten.

3.9. 
Na het voldoen van de factuur door de
opdrachtgever aan de opdrachtnemer is de opdracht voltooid.

4.  OVERMACHT

4.1. 
Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn niet
gehouden tot enige verplichting uit hoofde van de opdracht, indien een van de
partijen daartoe verhindert is als gevolg van overmacht. Ziekte van de
opdrachtnemer wordt gezien als overmacht.

4.2. 
In geval van overmacht spannen zowel
opdrachtnemer als opdrachtgever zich in (in onderling overleg), om de
uitvoering van de opdracht doorgang te laten vinden.

4.3. 
Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zullen in
geval van verhindering door overmacht elkaar onverwijld informeren.

4.4. 
Tijdens het bestaan van een situatie van
overmacht worden de verplichtingen van de opdrachtnemer opgeschort en hebben
beide partijen het recht om de opdracht te beëindigen. Zowel opdrachtgever als
opdrachtnemer hebben geen recht op een vergoeding van een situatie ontstaan
door overmacht.

5.  (TUSSENTIJDSE)
BEËINDIGING

5.1. 
Ieder van de partijen is gerechtigd tot
(tussentijdse) ontbinding van de overeenkomst indien de andere partij, na een
deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn
gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in
de nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst.

5.2. 
De overeenkomst eindigt met onmiddellijke ingang
door overlijden van de opdrachtnemer, met wederzijds goedvinden of door faillietverklaring
van de opdrachtnemer respectievelijk opdrachtgever, evenals in de situatie dat
een van de partijen in surseance van betaling verkeert, de WSNP van toepassing
is, of een aanvraag daartoe van een van de hiervoor genoemde situaties, dan wel
de opdrachtgever in liquidatie treedt of anderszins juridisch of feitelijk
ophoudt te bestaan. Indien de opdrachtgever de opdracht intrekt

(anders dan een in artikel 5.1
vermelde situaties), voordat het gebouw is opgenomen, is opdrachtgever 50% van
het bedrag vermeld op de opdracht verschuldigd. In alle andere gevallen is
opdrachtgever het volledige bedrag verschuldigd.

6.  WIJZIGING
ALGEMENE VOORWAARDEN

6.1. 
Royal Label is bevoegd deze Algemene Voorwaarden
te wijzigen. De door

Royal Label gewijzigde Algemene
Voorwaarden gelden jegens opdrachtgever vanaf dertig dagen nadat deze
schriftelijk van de wijziging op de hoogte is gesteld, tenzij opdrachtgever
binnen die termijn schriftelijk aan Royal Label te kennen geeft tegen de
wijziging bezwaar te maken.

In het laatst bedoelde geval blijven de
ongewijzigde Algemene Voorwaarden tussen partijen gelden totdat de opdracht is
voltooid of de overeenkomst is beëindigd, doch niet langer dan drie maanden van
het einde van de hiervoor genoemde termijn van dertig dagen. Duurt de
overeenkomst daarna voort, dan zijn daarop vanaf dat tijdstip de gewijzigde
Algemene Voorwaarden van toepassing.

7.  TOEPASSELIJK
RECHT EN GESCHILLEN

7.1. 
Alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en
opdrachtgever waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden
beheerst door Nederlands Recht.

7.2. 
Alle geschillen die verband houden met de
rechtsverhouding tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop deze algemene
voorwaarden van toepassing zijn, worden uitsluitend voorgelegd de Geschillencommissie
Energielabel.

8.  ANNULERING
AFSPRAAK

8.1. 

Indien opdrachtgever de overeenkomst met dienstverlener opzegt voordat er een energieconsult heeft plaatsgevonden, is opdrachtgever de volgende annuleringskosten verschuldigd:

– Annulering binnen 168 uur: 50% van de overeengekomen prijs met een minimum van 150 EUR;

– Annulering langer dan 168 uur: 150 EUR.

8.2.       Indien opdrachtgever de overeenkomst met dienstverlener opzegt nadat een energieconsult heeft plaatsgevonden, is opdrachtgever gehouden de door dienstverlener daadwerkelijk gemaakte kosten en bestede uren conform gebruikelijk uurtarief van dienstverlener te betalen.

8.3.       Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, indien na het sluiten van de overeenkomst dienstverlener ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen of zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat de ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van dienstverlener kan worden gevergd.

8.4.       Indien dienstverlener tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van de schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.

8.5.       Indien de opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt dan wel de ontbinding toerekenbaar is aan opdrachtgever, dan is dienstverlener gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.

8.6.       In geval van liquidatie, van (aanvragen van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen 3 maanden is opgeheven – ten laste van de opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het dienstverlener vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.

9. NIET
AANWEZIG BIJ AFSPRAAK

9.1 
Indien Opdrachtgever niet aanwezig is en ook niet
voor vervanging heeft gezorgd voor de afspraak voor de inspectie zal door
opdrachtnemer EUR 150 incl. BTW aan kosten in rekening gebracht worden.

9.2 
Indien Opdrachtgever alsnog een nieuwe inspectie
wilt inplannen zal er EUR 125 incl. BTW aan kosten in rekening worden gebracht
(los van de nieuwe kosten voor de nieuwe afspraak), in plaats van de voornoemde
EUR 150 incl. BTW onder 9.1.

10. TIJDSINDICATIE
INSPECTIE DOOR OPDRACHTNEMER

10.1 
Opdrachtnemer geeft bij het inplannen van de
afspraak voor de inspectie een tijdblok aan die opdrachtgever dient vrij te
houden. Dit zal in de regel tussen 1.5 uur voor en na het aangegeven tijdstip
zijn. Hoe verder op de dag een afspraak is ingepland hoe meer afwijking er kan
zijn door files / uitvallen afspraken etc.

11. PROJECT
DOSSIER

11.1 
De opdrachtgever is eigenaar van het betreffende
object of geeft de opdracht namens de eigenaar van het pand.

11.2 
De opnamegegevens, aanwezige tekeningen,
meetstaten, plattegronden en installatieschema’s worden toegevoegd aan het
digitale dossier. Ook worden er foto’s gemaakt van- en in het object.

Deze gegevens worden 15 jaar
bewaard.

11.3 
De objectkenmerken die worden opgenomen in het
monitoringsbestand zullen worden geregistreerd in de landelijke energielabel
database van de RVO: www.ep-online.nl

11.4 
Je stemt ermee in dat de opnamegegevens
doorgegeven kunnen worden aan de rijksoverheid.

11.5 
Wanneer en een audit, ofwel een
kwaliteitscontrole, plaatsvindt, dan dien je toegang te verlenen tot het object
en medewerking te verlenen. Als dit wordt geweigerd dan wordt het energielabel
ingetrokken.

12. BEWIJSSTUKKEN
/ DOCUMENTATIE

12.1 
Uitgangspunt voor de isolatiewaarden van
constructies bij een energielabel opname is het bouwjaar van het object, tenzij
er bewijs aangeleverd is in de vorm van documentatie dat een betere
isolatiewaarde dan die van het bouwjaar aangeeft. Met name bij verbouwingen is
het wettelijk bewijs in de vorm van facturen, uitvoeringsfoto’s en de
omgevingsvergunning van belang.

12.2 
Bij het ontbreken van documentatie kan er geen
betere isolatiewaarde worden aangenomen, zelfs indien het voor opdrachtgever
evident is dat er een betere isolatiewaarde aanwezig is. Opdrachtnemer heeft
hier geen invloed op, maar dit is de regelgeving waaraan de opdrachtnemer dient
te voldoen.

12.3 
Indien er geen verdere documentatie is
aangeleverd voor bijvoorbeeld het dak / gevel / vloer, dan kan dit dus een
significante negatieve impact hebben op het energielabel. Derhalve is het van
belang dat de relevante informatie / documentatie tijdig wordt aangeleverd.

13. AANPASSINGEN
ENERGIELABEL

13.1 
In het geval van situaties dat een Opdrachtgever
nog additionele documentatie aanlevert na het ontvangen van het energielabel en
nog aanpassingen wenst door te voeren op basis van deze additionele
documentatie worden er door Opdrachtnemer extra kosten in rekening gebracht
voor het opnieuw afmelden van het energielabel a EUR 95 incl. BTW.

13.2 
Indien aanpassingen dienen worden doorgevoerd
aan het energielabel omdat er bepaalde elementen over het hoofd zijn gezien,
dan neemt Opdrachtnemer de additionele kosten voor zijn / haar rekening.

14. AANSPRAKELIJKHEID

14.1 
De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor
indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst en gemiste besparingen is
uitgesloten.

14.2 
De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer
beperkt zich tot maximaal de hoogte van het totaalbedrag van de opdracht.

14.3 
De RvO is verantwoordelijk voor de uitkomst van
het Energielabel. De opdrachtnemer kan hiervoor nooit aansprakelijk worden
gesteld.

15. VERTROUWELIJKHEID

15.1 
Opdrachtgever is zonder voorafgaande toestemming
van Royal Label niet bevoegd aan derden op welke wijze dan ook informatie te
verstrekken omtrent de specifiek inhoudelijke aspecten van de uitvoering van de
opdracht, daaronder mede begrepen de wijze waarop en de middelen waarmee de
opdracht wordt uitgevoerd.

16. ENERGIE ADVIES

16.1 
Opdrachtnemer verstrekt in zijn professionele
hoedanigheid advies aan Opdrachtgever voor verbetering / verduurzaming van het
vastgoed. Hierbij is er onder geen beding aansprakelijkheid mogelijk voor
vermeende fouten / incorrectheden.

16.2 
In geval van evidente en erkende fouten in een
energie advies beperkt de aansprakelijkheid (zoals aangegeven in 16.2) zich tot
maximaal de hoogte van het totaalbedrag van de opdracht. Onder geen beding kan
eventuele gevolgschade toegerekend worden aan Opdrachtnemer. 

 

× Stuur een bericht